10.04.2016
Publicatia: Psihologia Resurselor Umane
Cuvinte cheie: intentia de a denunta neregulile; identitate morala,
corectitudine organizationala
Articol: Intentia angajatilor de a denunta neregulile din organizatie:
Rolul corectitudinii si al identitatii morale
Autori: Karin Proost, Adríana Pavlinská, Elfi Baillien, Lieven Brebels,
Anja Van den Broeck
Anul publicarii: 2013
Prezentare realizata de Ana-Nicoleta Alexandrescu
In introducerea articolului autorii prezinta clar scopul cercetarii: acela de a explora modul in care identitatea morala si corectitudinea procedurala afecteaza intentia angajatilor de a denunta neregulile din organizatie. Cateva studii separate au dovedit ca denuntarea neregulilor este cea mai eficienta cale de a detecta practicile necinstite din organizatii. Cu toate acestea, cei mai multi angajati observa comportamentele abuzive din organizatie, insa aleg sa nu le divulge, adoptand o pozitie nepasatoare. Totusi, cei care aleg sa divulge neregulile sesizate in cadrul organizatiei considera ca aceasta este o datorie morala sau o modalitate de a-si exprima loialitatea fata de seful direct. Un alt aspect care este considerat important in acest studiu este corectitudinea. Studiile recente au aratat o corelatie pozitiva intre corectitudinea organizationala si denuntarea neregulilor.
Scopul cercetarii a fost reprezentat de testarea relatiei dintre intentia de a denunta neregulile din organizatie si identitatea morala, precum si efectul de moderare al perceptiei corectitudinii procedurale a sefului direct in aceasta relatie.
Esantionul a fost format din 278 de subiecti, barbati si femei, care ocupau diverse functii in diferite organizatii, atat din sectorul privat, cat si din cel public. Variabila dependenta (intentia de a denunta neregulile din organizatie) a fost masurata utilizand un scenariu dezvoltat de Zhang si colaboratorii acestuia in care angajatul era pus in fata unor situatii critice, menite sa stimuleze atitudinea lui cu privire la denuntarea neregulilor observate. Pentru a masura identitatea morala, participantilor li s-a furnizat o lista cu noua caracteristici care defineau o persoana din punct de vedere moral si li s-a cerut sa construiasca modelul mintal al persoanei respective. Apoi acestia au fost rugati sa raporteze cat de mult se identifica cu persoana respectiva. De asemenea, corectitudinea procedurala a sefului a fost masurata pe o scala cu sapte itemi adaptata dupa Colquitt. Itemii faceau referire la procedurile utilizate de sefi atunci cand sunt nevoiti sa ia decizii importante.
Rezultatele studiului au aratat ca exista o corelatie pozitiva intre intentia angajatilor de a denunta neregulile din organizatie si identitatea morala, in sensul ca probabilitatea de a denunta neregulile este mai mare in cazul celor cu o identitate morala crescuta, in timp ce un indicator scazut al identitatii morale prezice o probabilitate mai mica de a denunta neregulile. In plus, s-a constatat ca impactul identitatii morale asupra intentiei de a denunta neregulile este amplificat de un grad ridicat de corectitudine procedurala, in timp ce un grad redus nu influenteaza semnificativ relatia. Aceste constatari aduc perspective noi in studiul intentiei de a denunta neregulile din organizatie.
Implicatiile practice ale studiului i-ar putea ajuta pe conducatorii organizatiilor sa inteleaga importanta tratamentului procedural echitabil al angajatilor. Cercetarile studiului ofera solutii pentru construirea si implementarea efectiva a mecanismelor de denuntare a neregulilor din organizatii, cat si pentru adoptarea unor tehnici menite sa-i protejeze pe angajatii care decid sa denunte nereguli precum frauda sau alte lucruri necinstite care apar in organizatii. Astfel, eliminarea practicilor ilegale si neetice este un prim pas catre o organizatie de succes.
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult