03.04.2016
Publicația: Psihologia Resurselor Uman
Cuvinte
cheie: meta-analiză, comportamente
contraproductive, justiție organizațională, personalitate, afectivitate
negativă, satisfacție la locul de muncă
Articol:
Prezicerea
comportamentelor contraproductive la locul de muncă: O meta-analiză a relației
acestor comportamente cu factorii individuali și situaționali
Autori:
Coralia
Sulea, Laurențiu Maricuțoiu, Catalina Zaborilă Dumitru, Horia D. Pitariu
Anul
publicării: 2010
Prezentare realizată de Gaftoi Ana-Maria
Comportamentele contraproductive la locul de muncă reprezintă acele comportamente cu un impact negativ asupra angajaților sau companiei. Importanța studierii acestor comportamente reiese în urma analizării efectelor lor; acestea pot fi de tip economic (productivitate scăzută, furt, sabotaj) sau de tip social (prejudicii psihologice, mentale, fizice, scăderea satisfacției la locul de muncă). De asemenea, persoanele ce au asistat sau care au fost victimele unor astfel de comportamente resimt un nivel ridicat de stres și un sentiment de insecuritate.
Această meta-analiză dorește să exploreze și totodată, să
extindă rezultatele studiilor anterioare: (1) identificarea variabilelor
moderatoare ce influențează efectul predictorilor asupra comportamentelor
contraproductive interpersonale (îndreptate spre persoane, ex. alți angajați,
subordonați) și asupra comportamentelor contraproductive organizaționale
(îndreptate spre organizație, ex. furt); (2) analizarea relației dintre
predictori și scorurile la scalele care măsoară comportamentul contraproductiv.
Studiile analizate au fost identificate prin folosirea
următoarelor cuvinte cheie: devianță la locul de muncă, comportament
contraproductiv la locul de muncă, devianță interpersonală la locul de muncă,
devianță organizațională și comportament antisocial la locul de muncă în
următoarele baze de date: PsychInfo, ProQuest, Ebsco, Science Direct,
PsychArticles și JSTOR. Au fost analizate 35 de studii relevante pentru tema
propusă.
Rezultatele indică faptul că variabilele demografice
(gen, vârstă), cât și scalele folosite (instrumentele) trebuie eficient
selectate în măsurarea comportamentelor contraproductive. De asemenea, există o
corelație puternică între cele două fațete ale comportamentelor
contraproductive (interpersonale și organizaționale). Totodată, în realizarea
unui studiu este utilă analizarea acestora separat, predictorii pentru fiecare
dimensiune fiind diferiți. Totuși,
injustiția percepută de către un angajat, fie ca experiență trecută, fie
în momentul realizării studiului, a reprezentat un predictor constant pentru
ambele dimensiuni ale comportamentului contraproductiv. Conștiinciozitatea este
singurul factor (al modelului Big Five) care este constant și semnificativ
asociat cu dimensiunile comportamentului contraproductiv. În opoziție cu
studiile anterioare, Extravesia nu aduce un increment în prezicerea
comportamentelor contraproductive. Acest studiu suține relația omogenă și
puternică dintre afectivitatea negativă și comportamentele contraproductive.
Luând în considerare efectele negative ale comportamentelor contraproductive asupra organizațiilor și membrilor săi, managerii ar trebui să ia în considerare atât prevenirea, cât și implementarea unor strategii de reducere a acestor tipuri de comportamente. Managerii și consultanții de resurse umane trebuie să țină cont atât de factorii dispoziționali, cât și de stresorii organizaționali percepuți pentru ameliorarea comportamentelor contraproductive. În cazul devianței interpersonale, un predictor semnificativ este nivelul scăzut de agreabilitate, pe când, în cazul devianței organizaționale, trebuie acordată o atenție deosebită conștiinciozității, satisfacției la locul de muncă si nivelelor ridicate de afectivitate negativă. Juștiția organizațională percepută trebuie luată în considerare pentru ambele forme ale comportamentelor contraproductive. Organizațiile trebuie să conștientizeze impactul contextului interpersonal asupra răspunsurilor afective și comportamentale ale angajaților. De asemenea, angajații ar putea beneficia de programe de instruire în care să își dezvolte strategii adaptative atunci când se confruntă cu stimuli stresori. În concluzie, atât metodele de prevenție, cât și intervențiile organizaționale, au un rol important în diminuarea comportamentelor contraproductive la locul de muncă.
Ultimele articole
-
Efectul Flynn in Romania - Schimbari de-a lungul timpului si intre generatii in performanta cognitiva
Studiul de fata investigheaza in ce masura exista o crestere a performantelor cognitive in mod constant in populatia din Romania, luand in calcul specificul individual si generational de-a lungul timpului.Mai mult -
Legatura dintre afisarea de emotii diferite fata de cele resimtite cu adevarat la locul de munca si sanatatea angajatilor
In studiul de fata se scot in evidenta problemele asociate disonantei emotionale resimtite la locul de munca si factorii de risc pentru accentuarea disonantei in contextul angajatilor, in servicii de asistenta (ex. operatori call-center, agenti, etc.).Mai mult -
Control perceput si emotiile academice prezic succesul studentilor - efecte asupra intentiei de abandon si realizare academica
Studiul de fata investigheaza un fenomen actual - esecul academic. Mai specific, examineaza cum controlul academic perceput şi emotiile academice prezic succesul studentilor, conceptualizat fie ca intentie de abandon scazuta, fie ca realizare academica inalta.Mai mult