Menu
Log in

Log in

Carte: Proiectarea fiselor de post- evaluarea posturilor de munca si a personalului


Comandă

         Cartea Proiectarea fișelor de post, evaluarea posturilor de muncă și a personalului, Ediția 2014, Autor - Horia. D. Pitariu poate fi achiziționată din lista de servicii care se regăsește în contul utilizatorului.

         Imediat ce primim comanda și dovada plății, o expediem prin curier rapid. Prețul cărții este de 55 RON (taxe de transport incluse).

         De asemenea, poate fi achiziționată prin Librăria Arcana sau de pe Librărie.net.

Din cuprins:

Capitolul 1: Analiza activității de muncă și proiectarea fișelor de post

- Analiza muncii: elemente fundamentale și aplicații

- Profesia, conținut și dinamică

- Un model general de analiză a muncii

- Analiza muncii orientată pe postul de muncă (Job description)

- Analiza muncii orientată pe deținătorul postului de muncă (Job specification)

- Metode și tehnici de analiză a muncii

- Observații și comentarii privind analiza muncii

Capitolul 2: Evaluarea muncii

- Teoria echității și satisfacția cu retribuția

- Evaluarea muncii - date de referință

- Metode nonanalitice de evaluare a posturilor

- Metode analitice de evaluare a posturilor

- Proiectarea unui sistem de compensații

Capitolul 3: Evaluarea performanțelor profesionale

- Tendințe contemporane în aprecierea performanțelor profesionale

- Abordări cognitive în evaluarea performanțelor

- Modele conceptuale ale aprecierii performanțelor profesionale

- Internaționalizarea - o nouă provocare privind aprecierile de personal

- Mecanismele dinamicii competenței profesionale

- Unele precizări privind evaluarea performanțelor

- Taxonomia metodelor de apreciere a performanțelor prefesionale. Sugestii practice

- Estimarea utilității aprecierilor de personal

Aplicații practice ale calcului utilității intervențiilor psihologice în selecția și aprecierea personalului din organizații

- Selecția personalului cu funcții manageriale

- Selecția personalului bancar

- Utilitatea aprecierii personalului din organizații

ANEXE

- Prelucrări statistice

- Fișe de post

- Fișe de apreciere

- Evaluarea/ Aprecierea performanțelor profesionale


Prezentare de carte (Lavinia Țânculescu)- Proiectarea fișelor de post, evaluarea posturilor de muncă și a personalului, Editia 2014, Autor - Horia. D. Pitariu


În kit-ul esențial de supraviețuire a unui profesionist în aria resurselor umane este obligatoriu să existe cartea „Proiectarea fișelor de post, evaluarea posturilor de muncă și a personalului: Ghid practic pentru manageri”, a profesorului Horia D. Pitariu.

        Dincolo de faptul că este, în adevăratul sens al cuvântului, un ghid practic, are marea calitate de a aduna în paginile sale, teorie, aplicații și expertiză pură, greu de acumulat, la pachet, prin mijloacele aflate, de cele mai multe ori, la îndemână omului de resurse umane.

        Întotdeauna am apreciat, atunci când am găsit la un autor, limbajul care, pe lângă suplețe (adică lipsit de jargon organizațional, greu de ingerat) este plin de relevanță prin conținutul compact ce-l poartă. Găsiți așa ceva în acest manual.

        Am apreciat mereu rigoarea științifică la care puțini, din nefericire, dintre cei care se ocupă direct de oameni, în organizații, aderă. Găsiți în acest manual demonstrații multiple de ce anume ar trebui să faci și să nu faci, că să vă uitați în oglindă cu mândrie profesională.

        De fiecare dată când am avut ocazia am căutat materiale în care încăpățânarea autorului ca cititorul să rămână cu informații solide era evidentă. Se regăsește din plin această motivație în materialul profesorului Pitariu.

        Dacă orice, din zona analizei muncii, alcătuirii fișelor de post, managementului performanței, se dorește a fi revizuit, reactualizat, adus la standard de bună practică, apelați la acest „piece of art” al spațiul românesc. O recomandăm cu cea mai mare căldură.

        Inutil de menționat faptul că este la a treia ediție, sub un format extrem de prietenos, iar volumele primelor două ediții s-au epuizat aproape instantaneu.

        Lectură plăcută, aplicații cu sens și succes continuu în profesionalizare!

CompetenȚele psihologului specializat în psihologia muncii şi organizaţională în România


În Ianuarie 2011, un grup de lucru al APIO, condus de Dragoș Iliescu, Delia Vîrgă și Doru Dima au finalizat o prima formă a unui document intitulat ”Competențele Psihologului Specializat în Psihologia Muncii şi Organizațională”. Echipa are o reprezentare largă în centrele universitare din România, conținând specialiști de la București, Cluj, Iași, Sibiu, Timișoara etc.: Claudia Rus, Adrian Brate, Daniela Andrei, Laurențiu Maricutoiu, Alin Sava și Ticu Constantin. Documentul se bazează pe standardele europene ale domeniului, emise de Federația Europeană a Asociațiilor Psihologilor (European Federation of Psychologists’ Associations, EFPA) și de Asociația Europeană de Psihologia Muncii și Organizațională (European Association for Work and Organizational Psychology, EAWOP), care au fost particularizate la situația legală și profesională din România. Documentul a fost avansat spre studiu către Colegiul Psihologilor din România, din partea căruia sperăm să avem o decizie de adoptare. Indiferent de această decizie, APIO își va construi strategia pentru următoarea perioadă pe marginea acestui document, care descrie într-un mod transparent și exhaustiv competențele necesare psihologului specializat în psihologia muncii și organizațională. Participanții la conferință vor avea acest document în mapa lor, iar pentru restul celor interesați, proiectul va fi afișat în scurt timp pe site-ul APIO. Documentul acesta va fi baza pentru cursurile de formare care vor începe să fie oferite de APIO din acest an și pentru crearea unui sistem riguros de certificare a acestor competențe, posibil în colaborare cu Colegiul Psihologilor.

Acest document se află acum în dezbatere în cadrul APIO. Asociația continuă eforturile de consacrare a acestui document, pregătind programe de formare care să acopere competențele definite de document, precum și modalități prin care aceste competențe să poată fi măsurate riguros pe viitor.

Persoanele care doresc să se alăture grupului de experți care contribuie la avansarea acestui proiect al APIO sunt rugate să contacteze Secretarul sau Președintele APIO la adresele de email indicate pe acest site.

Pentru a downloada ultima versiune a documentului, dați click aici.

Psihologie aplicaTĂ În OrganizaȚii. Programe educaȚionale disponibile În RomÂnia


Timișoara - Universitatea de Vest din Timișoara

Departamentul de Psihologie

Master în Psihologia muncii, psihologie organizațională și a transporturilor (PMOT)

Durata studiilor - 2 ani

Îți dorești să începi o carieră într-un department de resurse umane? Sau vrei să-ți deschizi un Cabinet de psihologie în domeniul psihologiei muncii, organizaționale și a transporturilor? Ori poate dorești să lucrezi în consultanța organizațională pentru a promova dezvoltarea şi performanţa indivizilor, grupurilor si organizaţiilor? Dacă răspunsul la una dintre aceste întrebari este da, atunci opțiunea pentru masterul PMOT este alegerea potrivită!

Dacă veți parcurge acest program masteral, veți putea:

  • Să realizați demersuri specifice activităților din departamentele de resurse umane ale organizațiilor: de la analiza muncii și configurarea fișelor de post la selecția de personal, precum și la evaluarea performanțelor sau instruirea profesională
  • Să proiectați și să implementați programe de diagnoză organizațională
  • Să organizați si să derulati activități de evaluare psihologică în domeniul psihologiei muncii și a psihologiei aplicate în transporturi
  • Să derulați planuri de cercetare și intervenție în domeniul organizațional, de la configurarea posturilor, la îmbunătățirea activității angajaților în vederea obținerii satisfacției în muncă și a performanțelor profesionale
  • Cadrele didactice cu experiență practică în domeniu, dar și prestigiu academic vă vor călăuzi pe acest parcurs, într-o manieră prietenoasă și interactivă. Profesorii și colaboratorii noștri nu au doar o formare teoretică solidă, ci sunt specialiști recunoscuți în domeniu practic, fiind practicieni cu drept de liberă practică și supervizori acreditați de Colegiul Psihologilor din România.


Absolvirea acestui program masteral este un pașaport cu care veți putea trece multe granițe profesionale: în organizații, ca specialist în departamentele de resurse umane, ca psihologi cu drept de liberă practică, în cabinete psihologice individuale, sau în mediu universitar, prin participarea la programe de cercetare, de doctorat sau chiar prin opțiunea spre o carieră universitară.

Persoana de contact: delia.virga@e-uvt.ro

    Detalii: www.psihologietm.ro




    Timișoara - Universitatea de Vest din Timișoara

    Departamentul de Psihologie

      Master în psihologia organizațională și a sănătății ocupaționale

      Durata studiilor - 2 ani

    Practica și cercetarea din domeniul psihologiei sănătății ocupaționale urmăresc dezvoltarea intervențiilor la nivel individual și organizațional pentru a crea organizații mai sănătoase și angajați mai sănătoși, precum și pentru a maximiza eficiența angajaților și performanța lor profesională. Acest program de master este o oportunitate excelentă de a dezvolta abilități practice de lucru ca și consultant organizațional în medii de lucru multi-naționale. De asemenea, programul nostru de master contribuie la dezvoltarea unor cunoștințe solide teoretice și abilități de cercetare necesare viitoarelor studii doctorale în domeniu.

    La programul de master în Psihologia Organizațională și a Sănătății Ocupaționale veți:

    • asimila cunoștințe teoretice pentru a ajuta organizațiile și angajații în direcția prevenirii stresului și a intervenției pentru a promova sănătatea organizațională și a angajaților
    • dobândi cunoștințe despre procedurile și programele organizaționale care sporesc confortul psihologic și eficiența angajaților
    • învăța cum să colaborați ca parte a unei echipe de profesioniști cu specializări diverse, centrându-vă pe aspectele psihologice
    • dezvolta abilități de cercetare

    În mod specific, a fi student la acest program de master vă oferă perspectiva transpunerii aspectelor de cercetare în practică, iar prin proiectele aplicative și lucrarea de disertație puteți dezvolta analize, proiecte de cercetare sau intervenție adaptate locului de muncă. Profesori și practicieni din țară, dar și din străinătate, va vor prezenta, din diferite perspective, aspecte de teorie, cercetare și practică, vă vor oferi sprijin în înțelegerea acestor aspecte și va vor ghida activitatea practică.

    Persoana de contact: corina.ilin@e-uvt.ro

    Detalii: http://www.psihologietm.ro/studenti.php?p=admitere_master2

    http://occupationalhealthpsychology.wordpress.com/admission/




    Iasi – Universitatea Alexandru Ioan Cuza

    Facultatea de Psihologie și Stiințe ale Educației,

    Master Evaluarea, Formarea și Consilierea Psihologică a Personalului

    Durata studiilor: 2 ani.

    Învățământ de zi

    Se adresează licențiaților în psihologie, stiințe economice, sociologie și asistență socială care doresc să lucreze în România pe posturi de gestionare a resurselor umane dar nu posedă informațiile și metodologia necesare.

    Obiectivul:

    Obținerea atestatului de liberă practică în domeniile psihologiei muncii și industrial-organizațională, psihologia transporturilor și psihologia aplicată în servicii.

    Obținerea de competențe cognitive, tehnice, profesionale și afectiv-valorice pentru obținerea de posturi în diverse domenii: vânzări, promovare și publicitate, gestiune de programe sociale, formare profesională, etc.

    Persoana de contact: tconst@uaic.ro

    Detalii: Evaluarea, formarea si consilierea psihologica a personalului (Iasi)

    www: http://personal.evaluare-psihologica.ro

     

     


    București – Universitatea București

    Master în Psihologie organizațională și managementul resurselor umane

    Durata studiilor: 2 ani.

    Misiune: programul de master vizează formarea unor profesioniști specializați în planificarea şi coordonarea activităților de management și dezvoltare a resurselor umane în organizațiile publice și private.

    Formarea de competențe:

    • de analiza muncii, analiza posturilor, elaborarea fișelor de post, normarea activităților;
    • de recrutare și selecție a personalului;
    • de evaluarea psihologică a personalului, evaluarea performanțelor profesionale;
    • de validare și normare a instrumentelor de evaluare psihologică;
    • de management al performanței, de dezvoltare a carierei profesionale; de instruire a personalului;
    • de identificare a factorilor ce influențează angajamentul, satisfacția, starea de bine la locul de muncă și de optimizare a motivației;
    • de dezvoltare și planificare organizațională;
    • de diagnoză și optimizare a proceselor organizaționale (comunicare, decizie, participare etc);
    • de gestiune a culturii și a climatului organizațional;
    • de diagnoză a elementelor de patologie organizațională și de intervenția ameliorativă;
    • de management al lucrului în echipă, cooperarea și rezolvarea conflictelor;
    • de proiectare a cercetărilor de psihologie organizațională și de management statistic al datelor recoltate.

    Persoana de contact: zeno.cretu@g.unibuc.ro

    Detalii: http://fpse.unibuc.ro/ro/admitere/studii-de-master

     

     


    Universitatea București

    Masterul de Sănătate Ocupațională și Performanța în Organizații

    Durata: 2 ani

    Statut: Program în proces de acreditare de ARACIS

    Obiective de instruire

    Absolvenții  acestui  master  vor  fi  instruiți  pentru  abordarea  urmatoarelor  categorii  de probleme:

    • Managementul performanței și dezvoltarea carierei; instruirea personalului (identificarea nevoilor de instruire, modele de instruire)
      • dezvoltarea și evaluarea formelor de instruire și a programelor de evaluare;
      • consilierea personalului în vederea planificării carierei;
      • selecția și evaluarea personalului
    • Dezvoltare organizațională și consultanță HR (modelarea muncii, dezvoltarea conducerii, construirea, reorganizarea și activarea grupurilor de muncă).
    • Managementului riscului profesional:
      • la nivel individual și organizațional
      • prevenirea și analiza accidentelor de muncă
    • Managementul stresului la locul de muncă
      • la nivel individual și organizațional
      • managementul stresului non-traumatic și traumatic
      • relația dintre performanța profesională și stresul cotidian
    • Suport psihologic pentru ameliorarea relațiilor interpersonale și a motivației angajaților.

    Pentru atingerea obiectivelor menționate mai sus programul masterului va oferi studenților:

    • un fundament teoretic solid, bine structurat, care acoperă cele mai recente evoluții în domeniul sănătății ocupaționale și al performanței în muncă;
    • abilități practice de realizare a programelor individuale de suport psihologic în mediul ocupațional;
    • abilităti practice de consiliere în domeniul sănătății și siguranței ocupaționale;
    • cunoștințe și abilități de cercetare în mediul organizațional, atât ca suport stiințific pentru programele aplicative, cât și pentru pregătirea continuării studiilor la nivel doctoral

    Persoana de contactCoordonator: Violeta Rotarescu

    Detalii: http://fpse.unibuc.ro/ro/admitere/studii-de-master/24-despre-noi/organizare-academica/101-masterul-de-sanatate-ocupationala-si-performanta-in-organizatii

     

     


    București – Școala Națională de Studii Politice și Administrative

    Master Comunicare managerială și resurse umane

    Durata studiilor: 2 ani.

    Persoana de contact: dan.stanescu@comunicare.ro

    Detalii: http://comunicare.ro/admitere/Master_IFR2.pdf

     

     


    Cluj Napoca – Universitatea Babes-Bolyai

    Facultatea de Psihologie şi Stiințe ale Educației

    Programul Masteral ”Psihologia Resurselor Umane și Sănătate Organizațională”

    Durata studiilor: 2 ani.

    Programul masteral ”Psihologia Resurselor Umane și Sănătate Organizațională” (RUSO) a fost conceput pentru a forma abilități practice bazate pe o cunoaștere științifică riguroasă în domeniul psihologiei aplicate în organizații. Acest masterat include discipline de bază în domeniul industrial-organizațional (Psihologia Personalului, Managementul Resurselor Umane), dar și cursuri care oferă o pregătire de nișă (Coaching, Training în Organizații, Psihologia Sănătății Ocupaționale).

    RUSO acoperă astfel o gamă largă de nevoi ale profesioniștilor în domeniul resurselor umane, aceștia beneficiind de:

    • Dezvoltarea competențelor necesare unui psiholog practicant în domeniul psihologiei muncii, organizaționale și sănătății ocupaționale.
    • Facilitarea de experiențe de învățare care să permită exersarea deprinderilor de diagnostic și intervenție în organizatii (la nivel individual, de grup și organizațional).
    • Dezvoltarea deprinderilor de muncă în echipă și de deschidere pentru o abordare interdisciplinară.
    • Dezvoltarea sentimentului de apartenență la o comunitate profesională; inițierea și întărirea unei rețele de specialiști în domeniu din țară și din străinătate.

    RUSO a fost conceput în acord cu standardele academice naționale, dar și cu cele ale Colegiului Psihologilor din România (forul care reglementează practica profesională în domeniu) și ale Asociației Europene de Psihologia Muncii și Organizațională (EAWOP). Programul vizează paradigma „scientist-practitioner” în care se încadrează, asigură îmbinarea cercetării aplicate cu practica profesională. RUSO satisface astfel atât standardele Universității Babes-Bolyai de orientare spre cercetarea avansată, cât și standardele Colegiului Psihologilor. Competențele formate în cadrul acestui masterat oferă un avantaj în procesul de inserție profesională, dar și pre-rechizitele necesare pentru a-și continua pregătirea academică în cadrul Programelor Doctorale.

    Persoana de contact: Prof. Dr. Sofia Chirica

    Detalii: www.psychology.ro, secțiunea Masterate

    Modele de cercetare în psihologia I/O


    Acest material a fost elaborat ca suport de curs pentru studenții de la masterul de Sănătate Ocupațională, pe care l-am ținut între 2010-2014, la Facultatea de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea din București.

    Îl pun acum la dispoziție publică, prin intermediul APIO, cu speranța că ar putea fi util si altor studenți, ori psihologilor practicieni care sunt interesați de actualizarea sau dezvoltarea cunoștințelor în domeniul cercetării științifice.

    Versiunea actualizată este menționată la sfârșitul titlului. 

    Orice observații sau sugestii sunt așteptate cu deschidere și interes la adresa de email popamarian@gmail.com  

    Marian Popa (2015-2018)

     


    1. Noțiuni introductive

    2. Realizarea unui proiect de cercetare

    3. Elaborarea ipotezelor

    4. Modelul cercetării empirice

    5. Medierea și moderarea

    5.1 Moderare

    5.2 Mediere

    6. Inferența cauzală

    7. Modele de cercetare comparative – prezentare generală

    8. Modele de cercetare experimentale și quasi-experimentale

    9. Modele de cercetare non-experimentale

    10. Eșantionarea

    11. Notiuni de cercetare calitativă (act. 2018-01) 

    12. Evaluarea raportului de cercetare și etica cercetării științifice

    Raport APIO adresat comunitĂȚii de HR


    În ianuarie 2016, APIO a iniţiat un sondaj în rândul comunităţii de specialişti în domeniul Resurselor Umane (RU), cu scopul de a identifica:

    • provocările tipice în activitatea acestei comunităţi profesionale

    • nevoile de dezvoltare ale acestora în raport cu aria Psihologiei Muncii şi Organizaţionale

    • interesul faţă de diferite servicii oferite acum de APIO sau planificate spre a fi implementate

    Scopul general al acestui demers este acela al consolidării unei punţi de legătură între cele două comunităţi profesionale

    Puteti accesa raportul integral, aici.

    Raport APIO adresat comunitatii de HR

    Copyright © APIO, 2023

    Powered by Wild Apricot Membership Software